Trafikk

Vi har valgt trafikk som tema i august. I den forbindelse vil bli kjent med tøydukka Tarkus som trygg trafikk har utviket til trafikkopplæringsarbeid i barnehager. Barna vil gjennom dette få erfaringer og kunnskaper knyttet til hvor de skal gå i trafikken, hvilke regler som gjelder og bruk av sikkerhetsutstyr. Barn trenger også å øve op syn, hørsel og motoriske ferdigheter for å bli oppmerksom på å takle trafikkens utfordringer og farer. Vi vil også ta for oss veiskilt som barna kan komme bort i. Det å ferdes trygt i trafikken er noe vi tar med oss gjennom hele året, og sammenligner trafikkbildet etter hvert som det endrer seg ved de ulike årstidene. Temaet omhandler også teknikk, hvor vi beveger oss ut i nærmiljøet hvor vi ser på ulike kjøretøy i trafikkbildet.

HVORFOR:

Trafikken er en del av hverdagen vår som vi alle må forholde oss til. Veien til å bli en trygg trafikant er lang, men med tidlig start kan vi legge grunnlaget for sikker og ansvarsfull atferd i trafikken. Barn har gode forutsetninger for å lære mye om trafikk.

TRAFIKKVENNEN TARKUS:

Vi har brukt bøkene om Tarkus som en god veiledning i dette prosjektet. Det første heftet om trafikkvennen mottar dere når barnet er tre år. Bøkene er veldig godt laget og vi har brukt de masse.
Den viktigste læringen skjer ute i trafikken sammen med barna. Fortellingene om Tarkus og vennene hans i trafikken er ment som en hjelp til å forsterke disse erfaringene. Med beltedyret Tarkus i spissen har Trygg Trafikk som mål å gjøre trafikkopplæringen både spennende og lærerik.

BØKENE:

Trafikkvennen Tarkus: Bruke sansene og se og høre i trafikken
Leon får nye støvler: Være fotgjenger i trafikken
Beltedyr i akebakken: Sikring av barn i bil og aking.
Musedyret tar bussen: Reise med buss.
Flaggi-lise finner en refleks: Om refleks.
Musedyret brekker halen: Om rygging.
Leon mister en ballong: Uforutsette tin i trafikken.
Flaggi-lise passer på: Lek i nærmiljøet.
Tarkus møter et sirkus: Om skoleveien

OM KARAKTERENE I BØKENE:

Tarkus:

Tarkus er eldst i vennegjengen, den fornuftige og reflekterte som er flink til å passe på dem som er mindre enn seg. Han gir gode råd og hjelper sine tre lekekamerater når de er ute i trafikken. Tarkus er et beltedyr med ni belter på ryggen. I bilen er Tarkus et ”bilbeltedyr”, og da har han ti belter.

Flaggi-lise:

Flaggi-lise har som flaggermus flest veldig gode ører. Hun er opptatt alle mulig slags mulig lyder og prøver å beskrive dem og finn ut hvor de kommer fra. Flaggi-lise bruker den gode hørselen sin til å høre og tolke trafikken. Fordi hun flyr høyt op i luften, er hun den som kan få det store overblikket og også oppdage mulige, farlige situasjoner.

Kameleonen Leon:

Kameleonen Leon er den yngste av vennene, den lille, uforutsigbar ”broren” de andre må holde et ekstra godt øye med i trafikken. Leon skifter farge etter det han står ved siden av, eller ser på. Fordi han er så liten, er det ikke alltid like lett å skjønne hva han vil eller hva han sier. Da er det godt å ha Musedyret, som oversetter det hun tror Leon prøver å si il de andre.

Musedyret:

Musedyret er en liten engstelig og usikker mus. Med sine store øyne forholder hun seg særlig til synssansen hos barnet. Fordi Musedyret ikke er så veldig høy og ikke kan se alt, klarer hun ikke alltid å forstå det hun ser i trafikken. Men hun er flink til å forstå hva Leon sier, og hun forklarer gjerne for andre hva han mener.

Litt mer

Utover at vi har tatt utgangskpunkt i Tarkus. Har vi fargelagt skilt og Tarkus. På tur har vi sett mye på skilt og hva disse betyr og heter. Hvordan vi skal gå når vi er på tur, og snakket mye sammen. Vi fikk jo også satt opp et skilt i hagen til barnehagen. For oss var jo det midt i blinken og kjempe spennende. Dette prosjektet vil jo følge oss gjennom hele året. Og tror vi vil bli gode på trafikk, både små og store i Smitt og Smule Familiebarnehage.