HØST

Høst er jo en av de fire årstidene våre, og derfor et selvskrevet prosjekt for oss. Barna ser jo automatisk forandringene som skjer ute og er opptatt av dette. Noen av aktivitetene i dette prosjektet er voksnes lyst, noen har de voksne tatt videre fra barna, mens noen er kun barnas egne aktiviteter.

EPLER

Et par av de største guttene ble oppmerksomme på eplene som var kommet på treet på vei til postkassa. Da måtte vi selvfølgelig gå på epleslang. Flaks at det er Janne som eier treet da! Vi tok med oss eplene opp i barnehagen for å lage ting ut av de. En av guttene hadde sett på "kutoppen" at de lagde eplepai, så det ville han lage. Alle barna var med på å skrelle eplene og kutte de i biter. Vi sto i ring rundt kjelen for å koke de. Deigen fikk vi også god hjelp til. Det ble litt rester av eplene, og det lagde vi eplemos av, for å ha på brødskiva. Alle barna syntes det smakte godt, og vi koste oss masse.

NØTTER

EIKENØTTER

Oppe i skogen fant barna veldig masse eikenøtter. De tok med seg bøtter og spann for å samle masse. Senere tok de av skallet og delte nøttene i to. De lekte masse med disse nøttene og synes det var kjempe spennende. Dette ble en lek, kun styrt av barna. Vi voksne fikk bare delta om noen trengte hjelp.

KASTANJENØTTER

Siden eikenøtter var så spennende, ville vi voksne introdusere barna for et nøtteslag til. Det ble kastanjenøtter. Hos en mormor plukket vi mange nøtter som vi tok med til barnehagen. Dette ble til en voksenstyrt bordaktivitet. Barna tok av skallet på nøttene og vi voksne satte blomsterpinner inn i nøttene. Fem i hver. Her knytte vi på litt garn som barna surret mellom blomsterpinnene. Sluttresultatet ble syv vakre edderkopper i edderkoppspinn. Disse ble senere med på utstillingen på Brår bibliotek.

BLADER

Et høstbilde hører også med i et høstprosjekt. Barna plukket ivrig blader fra trærne som hadde mange vakre farger nå. Disse tok vi med inn på bordet vårt. Her fant vi frem papp og lim. Barna valgte ut blader og limte etter beste evne disse på papplatene. For å lage bildene ekstra vakre satt vi voksne på rammer rundt bildene. De ble jo super fine.